Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, μετά την κατακραυγή αλλά και επιδιώκοντας τη συναίνεση του ΚΙΝΑΛ στο χουντικής εμπνεύσεως νομοσχέδιο περιορισμού του συνταγματικού δικαιώματος στη διαδήλωση την οποία και τελικά κέρδισε, προέβη σε ορισμένες αλλαγές. Μία εξ αυτών που αφορούσε τους εισαγγελείς, ορίζει ότι για να διαλυθεί μια συγκέντρωση απαιτείται η παρουσία και σύμφωνη γνώμη του εισαγγελέα. Η συγκεκριμένη τροποποίηση βρήκε απέναντι την Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος, η οποία εξέφρασε αντίθεση όχι προς το νομοσχέδιο αυτό κάθε αυτό, κάνοντας μάλιστα λόγο για «συχνότατες υπαίθριες συναθροίσεις», αλλά μόνο προς την παρουσία εισαγγελέα προτείνοντας και μια «βελτίωση».
Έτσι λοιπόν σύμφωνα με τη νέα διάταξη, για τη διάλυση μιας συγκέντρωσης θα απαιτείται η παρουσία και σύμφωνη γνώμη του εισαγγελέα. Από πλευράς της η Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος, απέστειλε επιστολή στον υπουργό στις 6 Ιουλίου, με την οποία αντιτίθεται, όχι στο σύνολο των διατάξεων αλλά μόνο σε εκείνη που αφορά τα μέλη της. Δείτε εδώ την επιστολή της Ένωσης Εισαγγελέων Ελλάδος προς τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.
Μετά την αντίθεση της Ένωσης Εισαγγελέων Ελλάδος στο νομοσχέδιο για τις διαδηλώσεις, ηχηρό χαστούκι στον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη ήρθαν να δώσουν και οι Δικηγορικοί Σύλλογοι της χώρας, κάνοντας λόγο για ρυθμίσεις που «βρίσκονται εκτός συνταγματικού πλαισίου».
Αναλυτικά η ανακοίνωση έχει ως εξής:
H συντονιστική επιτροπή των προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, η οποία συνεδρίασε σήμερα υπό την προεδρία του προέδρου Δημήτρη Βερβεσού, μέσω τηλεδιάσκεψης, αφού έλαβε υπόψη της τις διατάξεις του σχεδίου νόμου του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για τις «Δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις», σε ανακοίνωσή της επισημαίνει τα εξής:
«1. Η συντονιστική επιτροπή θεωρεί θεμελιώδους σημασίας την προστασία που παρέχει το άρθρο 11 του Συντάγματος για την άσκηση του δικαιώματος του συνέρχεσθαι και τη διενέργεια δημοσίων συναθροίσεων.
Σύμφωνα με τη διάταξη αυτή καταλείπονται στον κοινό νομοθέτη στενά περιθώρια για τη ρύθμιση της άσκησης του συγκεκριμένου δικαιώματος και ιδίως για τον περιορισμό του.
2. Η προληπτική πλήρης απαγόρευση των συναθροίσεων με απόφαση της Αστυνομικής ή Λιμενικής Αρχής πλήττει τον πυρήνα του δικαιώματος και βρίσκεται εκτός Συνταγματικού πλαισίου.
3. Οι περιορισμοί στην άσκηση του δικαιώματος σε οποιαδήποτε φάση της συνάθροισης και ενόψει της επιβαλλόμενης στάθμισης που επιβάλλει η σύγκρουση συνταγματικών δικαιωμάτων, αφενός του δικαιώματος του συνέρχεσθαι και αφετέρου του δικαιώματος συμμετοχής στην κοινωνική και οικονομική ζωή, πρέπει να γίνεται από τον αρμόδιο εισαγγελικό λειτουργό και υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι, λαμβανομένων υπόψη των συγκεκριμένων περιστάσεων, διαταράσσεται δυσανάλογα η οικονομική ζωή ώστε να θεωρείται η άσκηση του εν λόγω δικαιώματος προδήλως καταχρηστική.
4. Η παράβαση των νόμιμων υποχρεώσεων του οργανωτή μιας συνάθροισης δεν μπορεί να συνεπάγεται αντικειμενική ποινική ή αστική ευθύνη του, καθώς τούτο έρχεται σε αντίθεση με την αρχή της ενοχής και της υπαιτιότητας».
Με πληροφορίες από το tvxs.gr και το thepressproject.gr.